گام به گام درس پنجم علوم تجربی پایه ششم ابتدایی ( زمین پویا ) | پاسخ فعالیت ها | کلاس اینترنتی ما (مومکا)

کلاس اینترنتی ما ( مومکا ) – پاسخ فعالیت ها و پرسش های درس پنجم کتاب علوم تجربی پایه ششم ابتدایی تحت عنوان زمین پویا به صورت گام به گام و صفحه به صفحه در زیر آورده شده است. امید است که از آن بهره گرفته و استفاده لازم را ببرید.

درس پنجم علوم تجربی پایه ششم ابتدایی زمین پویا (پاسخ فعالیت ها)

📚 گام به گام علوم تجربی ششم
🔴 جواب فعالیت های درس ۵ : زمین پویا


آزمایش کنید (صفحه‌ی ۳۲ کتاب درسی)

گام به گام درس پنجم کتاب علوم تجربی پایه ششم ابتدایی


هر یک از گروه های کلاس ، یک عدد تخم مرغ آب پز شده ( همراه پوست ) را به کلاس بیاورند.

  • با انگشت خود به پوسته تخم مرغ فشار وارد کنید.
  • یک بار هم با انگشت خود به سفیده ی تخم مرغ فشار وارد کنید.
  • چگونگی عکس العمل پوسته وسفیده ی تخم مرغ را با هم مقایسه کنید و نتیجه را به کلاس گزارش دهید.

پوسته ی تخم مرغ سخت اما شکننده است. سفیده ی تخم مرغ نرم است و با فشار له می شود و ممکن است انگشت دست در آن فرو رود.

  • سپس تخم مرغ را به وسیله ی چاقو از وسط نصف کنید و لایه های آن را با لایه های زمین مقایسه کنید.

تخم مرغ سه لایه دارد: پوسته، سفیده و زرده. زمین هم سه لایه دارد: پوسته، گوشته و هسته

پوسته تخم مرغ مثل پوسته زمین است، گوشته زمین مانند سفیده تخم مرغ است و هسته شبیه زرده تخم مرغ می باشد.


کاوشگری (صفحه‌ی ۳۳ کتاب درسی)

گام به گام درس پنجم کتاب علوم تجربی پایه ششم ابتدایی


۱- یک قطعه چوب خشک و یک قطعه چوبِ تَر با قطر تقریبی یک سانتی‌متر و طول ۷۰ سانتی‌متر بردارید. چوب‌ها را طوری روی میز محکم ببندید که فاصله‌ی ابتدای هر دو تا لبه‌‌ی میز یکسان باشد.
۲- از هر یک از چوب‌ها یک وزنه‌‌ی ۲۰۰ گرمی آویزان کنید (فاصله‌‌ی محلّ قرار گرفتن وزنه‌ها با انتهای هر دو چوب باید یکسان باشد). چه چیزی مشاهده می‌کنید؟ فاصله‌ٔ وزنه تا زمین را اندازه‌گیری و یادداشت کنید.

چوبی که تر هست مقداری خم می شود و چوب خشک تغییری نمی کند و کمی به انتهای چوب که روی میز قرار دارد فشار وارد می شود.

۳- قسمت دو را با وزنه‌های ۳۰۰ و ۳۵۰ گرمی تکرار و مشاهدات خود را در جدول زیر یادداشت کنید.

جرم وزنه (گرم) ۲۰۰ ۳۰۰ ۳۵۰
فاصله‌‌ی وزنه تا زمین (سانتی‌متر) چوب خشک ۹۴ سانتی متر ۸۹ سانتی متر ۸۳ سانتی متر
چوب تر ۹۹ سانتی متر ۹۷ سانتی متر ۹۶ سانتی متر
  • نتیجه‌‌ی کاوش خود را در یک یا چند سطر بنویسید.

چوب خشک بسیار راحت از چوب تر می شکند. وقتی که چوب، تَر شود قدرت خم شدن آن بالا می رود و گاهی ممکن است که تا انتها خم شود اما نشکند ولی چوب خشک به محض این که فشار بیشتری نسبت به مقاومتی که دارد را متحمل شود می شکند.


فکر کنید (صفحه‌ی ۳۴ کتاب درسی)

گام به گام درس پنجم کتاب علوم تجربی پایه ششم ابتدایی


آیا همه‌‌ی زمین لرزه‌ها باعث خرابی در سطح زمین می‌‌شوند؟ چرا؟

خیر، بیشتر زمین‌لرزه‌ها خفیف هستند و در زیر اقیانوس‌ها رخ می‌دهند و انرژی آزاد شده در آن‌ها به مقدار کمی است و همین عامل از ذخیره انرژی درون زمین و وقوع زمین‌لرزه بزرگ جلوگیری می‌کند. از طرفی، در میزان خرابی‌ها و خسارت‌های حاصل از زلزله، علاوه بر شدت و قدرت زلزله، استحکام زمین و ساختمان‌ها نیز تأثیر دارند


علم و زندگی (صفحه‌ی ۳۵ کتاب درسی)

گام به گام درس پنجم کتاب علوم تجربی پایه ششم ابتدایی


با توجه به تأثیرات زمین‌لرزه‌هایی که باعث خسارت‌هایی در محیط زندگی می‌شود، جدول زیر را تکمیل کنید.

اثرات حاصل از زمین‌لرزه

بهداشتی ساختمانی اجتماعی
  • آلودگی آب‌ها
  • کمبود آب سالم و بهداشتی
  • کمبود دارو
  • آسیب به بیمارستان‌ها
  • شیوع بیماری‌های واگیر
  • کاهش کادر پزشکی و پرستاری
  • تجمع زباله‌ها و جانداران مرده
  • افزایش جانوران ناقل بیماری
  • آلودگی غذا
  • تخریب مدارس
  • تخریب جاده‌ها
  • ریزش آوار
  • از بین رفتن آثار باستانی
  • تخریب منازل مسکونی
  • شکستن سد
  • آتش سوزی
  • برق گرفتگی
  • افتادن تیرهای برق
  • خراب شدن راه‌پله ها و آسانسورها
  • افتادن تیرهای برق
  • شکستن شیشه ها
  • از دست دادن عزیزان
  • اضطراب و استرس
  • بی‌سرپرست شدن زنان و کودکان
  • بروز مشکلات اجتماعی مانند دزدی و ناامنی
  • بیکاری
  • رکود اقتصادی
  • فقر و مهاجرت ناخواسته

فکر کنید (صفحه‌ی ۳۵ کتاب درسی)


یکی از بازیکنان فوتبال در مسابقه‌ای بر اثر برخورد با بازیکن حریف، دچار شکستگی ساق پاشد؛ پس از چند ماه استراحت و درمان، دوباره به میدان بازی فوتبال برگشت. به نظر شما اگر همان پای این بازیکن، دوباره آسیب ببیند، احتمال شکستگی پای او در کدام قسمت بیشتر است؟ 

به احتمال زیاد ساق پای وی و خصوصا بخشی که پیشتر آسیب دیده بود، چون این بخش به علت شکستگی قبلی دارای مقاومت کمتری است، مجدداً دچار آسیب خواهد شد.


گفت‌و گو (صفحه‌ی ۳۵ کتاب درسی)


آیا شما تاکنون زمین‌لرزه‌ای را تجربه کرده‌اید؟ آیا می‌دانید قبل از وقوع، در هنگام وقوع و پس از وقوع زمین لرزه چه اقداماتی را باید انجام دهید؟ با راهنمایی معلّم خود درباره‌ٔ این موارد گفت‌وگو و جدول زیر را کامل کنید.

اقدامات قبل از وقوع زمین‌لرزه

اقدامات هنگام از وقوع زمین‌لرزه

اقدامات بعد از وقوع زمین‌لرزه

مقاوم سازی ساختمان‌ها  حفظ خونسردی کمک به مصدومین
شناسایی و مشخص کردن مکان‌های امن سریع رسیدن نیروهای امداد برای کمک رفع خسارات
تقویت سرعت خدمات رسانی نیروهای امدادی پناه گیری مناسب راهنمایی مصدومین
برگزاری مانور زمین‌لرزه رفتن به مکان‌های امن کمک به مردم
به همراه داشتن وسایل کمک‌های اولیه خارج کردن خود از آن محل توجه به هشدار و پیام‌های مسئولین
برگزاری کلاس‌های آموزشی برای آماده شدن هنگام زلزله از وسایلی که احتمال سقوط دارند دوری کنیم (کمد‏‌‏ و آینه) قطع کردن برق محل
آمادگی برای تخلیه فوری محل کمک به افراد کم‌ توان قطع کردن گاز محل


گفت‌و گو (صفحه‌ی ۳۵ کتاب درسی)


درباره مهم‌ترین زمین لرزه‌های ۵۰ سال اخیر ایران، از نظر محل وقوع و خسارت‌های وارد شده، اطلاعات جمع‌آوری کنید و به کلاس گزارش دهید.

  • در سال ۱۲۸۸ در منطقه سیلاخور زمین لرزه ای به بزرگی ۴/۷ ریشتر بوقوع پیوست که ۸۰۰۰ کشته و ۶۴ تخریب روستا را به همراه داشت.
  • در سال ۱۳۰۹ زمین لرزه با بزرگی ۴/۷ ریشتر سلماس را لرزاند که باعث کشته شدن ۲۵۱۴ نفر و تخریب ۶۰ روستا شد.
  • شهر لار در سال ۱۳۳۹ با یک زمین لرزه ۷/۶ ریشتری لرزید که ۴۰۰ نفر در این حادثه کشته شده و ۷۵ درصد شهر نیز تخریب شد.
  • زمین لرزه بوئین زهرا نیز با شدت ۲/۷ ریشتر و ۱۰۰۰۰ کشته در سال ۱۳۴۱ به وقوع پیوست.
  • در سال ۱۳۴۷ نیز زمین لرزه ای به بزرگی ۴/۷ ریشتر دشت بیاض را لرزاند که منجر به کشته شدن ۱۰۵۰۰ نفر و تخریب ۶۱ روستا شد.
  • ۱۳۵۱ منطقه قیر با زمین لرزه ۹/۶ ریشتری لرزید و ۴۰۰۰ نفر را به کام مرگ برد.
  • ۱۳۵۶ خورگو با ۷ ریشتر لرزید که در آن ۱۲۸ نفر کشته شدند.
  • زلزله طبس با شدت ۷/۷ ریشتر در سال ۱۳۵۷، ۱۹۶۰۰ کشته و تخریب ۱۶ روستا را به دنبال داشت.
  • در سال ۱۳۵۸ هم قائن با شدت ۱/۷ ریشتر لرزید که در اثر آن ۱۳۰ نفر جان باختند.
  • ۱۳۶۰ سیرچ با شدت ۴/۷ ریشتر به لرزه درآمد و ۱۳۰۰ نفر کشته شدند و ۸۵ درصد شهر هم تخریب شد.
  • رودبار و منجیل در سال ۱۳۶۹ با شدت ۴/۷ ریشتر لرزید که ۳۵۰۰۰ نفر کشته به همراه داشت.
  • بیرجند هم در سال ۱۳۷۶ با شدت ۳/۷ ریشتر لرزید و ۱۵۰۰ نفر کشته بر جای گذاشت.
  • در سال ۱۳۸۱ هم آوج در اثر زمین لرزه با خسارات زیاد در شهر و روستاها روبه رو شد. شدت زلزله آوج ۶/۶ ریشتر بود.
  • بم هم در سال ۱۳۸۲ با قدرت ۵/۶ ریشتر با خاک یکسان شد که ۴۱۰۰۰ نفر در اثر آن جان باختند.
  • زلزله بعدی در سال ۱۳۸۳ در فیروزآباد با شدت ۳/۶ ریشتر آمد که منجر به ریزش کوه و خسارات شد.
  • زرند هم در سال ۱۳۸۳ با شدت ۴/۶ ریشتر لرزید و ۶۱۲ نفر در آن کشته شدند و ۱۰ روستا تخریب شد.
  • در مردادماه سال ۱۳۹۱، در استان آذربایجان غربی و شهرهای اهر و ورزقان، ۳ زمین لرزه که بزرگ ترین آن ۶.۲ ریشتر قدرت داشت روی داد. در پی این زلزله ۳۰۶ نفر کشته شدند.
  • در سال ۱۳۹۶ زلزله ای به بزرگی ۷.۳ دهم ریشتر مرز ایران و عراق روستای ازگله نزدیک شهر سرپل ذهاب کرمانشاه را لرزاند و ۵۷۴ کشته و ۹۳۸۸ مصدوم به دنبال داشت

فعالیت (صفحه‌ی ۳۶ کتاب درسی)

گام به گام درس پنجم کتاب علوم تجربی پایه ششم ابتدایی


با کمک معلّم‌ خود و متخصصان مانور زمین‌لرزه، مکان‌های امن مدرسه خود را شناسایی کنید و شیوه‌‌ی پناه‌گیری مناسب را در کلاس تمرین کنید.


فعالیت (صفحه‌ی ۳۶ کتاب درسی)


هنگام پختن برنج در کنار مادر خود  بایستید و در زمان جوشیدن، آن را به دقت مشاهده کنید. مشاهدات خود را بنویسید.

ورود و خروج بخار آب و تشکیل حباب‌های آب که بلافاصله پس از تشکیل می‌ترکند را مشاهده می کنیم. در حقیقت وقتی که فشار بخار مایع با فشار جو برابر می‌‌شود، مایع شروع به جوشیدن می‌کند. در این دما، بخار حاصل در درون مایع سبب ایجاد حباب و جوشش می‌شود. تشکیل حباب در دمای پایین‌تر از نقطه جوش غیر ممکن است، زیرا فشار هوا بر سطح مایع که بیش از فشار داخل آن است، مانع از تشکیل حباب می‌شود.

  • اگر شعله حرارت زیرظرف برنج را کاهش یا افزایش دهیم، چه اتفاقی می‌افتد؟

افزایش شعله موجب افزایش حباب‌ها خواهد شد و بالعکس کاهش شعله حرارت زیر ظرف برنج موجب کم شدن سرعت تشکیل حباب‌ها خواهد شد.

  • جوشیدن آب برنج را با جوشش مواد مذاب درون زمین مقایسه کنید.

همین اتفاق در مورد جوشش مواد مذاب هم رخ می‌دهد با این تفاوت که گازهای خروجی علاوه بر بخار آب شامل گازهای دیگری نیز می‌شود.


فعالیت (صفحه‌ی ۳۶ کتاب درسی)

گام به گام درس پنجم کتاب علوم تجربی پایه ششم ابتدایی


در گروه خود، مقداری خاک رس را با آب، مخلوط و گل رس تهیه کنید. سپس آن را به شکل مخروط آتشفشانی در آورید که دهانه آن فرو رفته است. پس از خشک شدن، مقداری ماده شیمیایی آمونیم دی کرومات در دهانه آن بریزید و با نظارت معلم خود، آن را با شعله کبریت روشن و نتیجه را مشاهده کنید.

‌آمونیم دی کرومات یک ماده جامد تقریباً نارنجی رنگ است بعد از سوختن این ماده گاز نیتروژن و بخار آب و ماده جامد دیگری به رنگ سبز تیره تولید می‌شود این واکنش گرمای زیادی تولید می‌کند و بسیار سریع رخ می‌‌دهد. عمل سوختن آمونیوم دی کرومات چیزی به مانند فعالیت آتشفشان هاست که به منظور شبیه سازی فوران آتشفشان ها آزمایش آن در کلاس انجام می شود.


جمع آوری اطلاعات (صفحه‌ی ۳۸ کتاب درسی)

گام به گام درس پنجم کتاب علوم تجربی پایه ششم ابتدایی


در مورد آتش‌فشان‌هایی که در سال‌های اخیر فعال بوده‌اند و همچنین کاربرد سنگ‌‌های آتش‌فشانی مانند پوکه‌‌ی معدنی و سنگ‌‌پا، اطّلاعات جمع‌آوری کنید و به کلاس گزارش دهید.

پوکه معدنی: دانه های سبک حاصل از فعالیت های آتش فشانی به عنوان مصالح ساختمانی در ساخت سقف و دیوار های پیش ساخته و به عنوان عایق صدا و گرما استفاده میشود. استفاده
درکشاورزی به دلیل خاصیت جذب و نگهداری آب. برای استفاده در ساختمان، سد ها، اسکله ها و پله ها و …
سنگ پا: از سرد شدن گدازه های آتش فشانی شکل میگیرد و به عنوان ساینده در صنعت چوب بری و مواد بهداشتی استفاده می شود.

جمع آوری اطلاعات صفحه 38 علوم تجربی ششم ابتدایی - کلاس اینترنتی ما - مومکا - سنگ پا - پوکه ی معدنی

فهرست و لیست آتشفشان های ایران

دماوند – سبلان – قلعه حسن علی – تفتان – سهند – سراخور – بزمان – درازو – شهسواران – ملک سیاه کوه

فهرست و لیست آتشفشان های فعال جهان

– نیاموراگیرا Nyamuragira در جمهوری دموکراتیک کنگو (فعال ترین کوه آتشفشان قاره آفریقا به شمار می رود، این کوه آتشفشان هر دو سال یک بار فوران می کند، آخرین فوران آن به سال دو هزار و ده باز می گردد)

– نیاراگونگو Nyiragongo در جمهوری دموکراتیک کنگو( فوران این کوه در سال دو هزار و دو نابودی بیش از هشتاد درصد خانه ها و ادارات شهر گوما در مرز رواندا و کنگو و مرگ بیش از هفتاد نفر را به همراه داشت؛ فوران این آتشفشان در سال هزار و نهصد و هفتاد و هفت، دو هزار کشته بر جای گذاشت).

– قله کامرون در کشور کامرون (این کوه ظرف دویست سال گذشته بیست بار فوران کرده است. در پای این کوه دریاچه ای به نام نیوس Nyos ایجاد شده که در اثر متصاعد شدن گاز دی اکسید کربن از سطح آب این دریاچه تاکنون هزار و هفتصد و چهل و شش انسان و هزاران جانور به علت خفگی جان خود را از دست داده اند).

 – کارتالا در کشور کومور. کوه های آتشفشان قاره آمریکا – کوه سنت هلن در کشور آمریکا ( در فوران این آتشفشان در سال هزار و نهصد و هشتاد، شصت نفر کشته شدند)

– پوپوکاتپتل Popocatépetl در کشور مکزیک ( این کوه از زمان آغاز فعالیتش تاکنون مرتبا فوران می کند) – پواس Poas در کاستاریکا (شدید ترین فوران های این کوه به سال های دهه پنجاه میلادی باز می گردد)

 – سرونگرو Cerro Negro در کشور نیکاراگوئه (شدید ترین فوران های این کوه به سال های دهه نود میلادی باز می گردد)

 – پاکایا در کشور گواتمالا ( از سال هزار و نهصد و شصت و پنج تاکنون همیشه فعال است) کوه های آتشفشان فعال در قاره آسیا

– کوه مایون در فیلیپین (آخرین فوران آن به سال های دو هزار و یک تا دو هزار و شش باز می گردد؛ فوران این کوه در سال هزار و هشتصد و چهارده بیش از هزار و دویست کشته بر جای گذاشت)

– آتشفشان مراپی در اندونزی (یکی از فعال ترین کوه های آتشفشان در جهان است، در آخرین فوران این کوه در اواخر دو هزار و ده بیش از سیصد و پنجاه نفر کشته شدند اما مرگبارترین فوران این کوه به سال هزار و نهصد و سی باز می گردد که هزار و سیصد و شصت و نه قربانی گرفت.

– کوه پیناتوبو در فیلیپین (آغاز فعالیت این کوه در سال هزار و نهصد و نود و یک ، هشتصد کشته و بیش از یک میلیون آواره بر جای گذاشت).

– کوه اوزنداکه Uzendake در ژاپن (از سال ۱۹۹۱ مرتبا فوران می کند؛ مرگبارترین فوران آن به سال ۱۷۹۲ باز می گردد که در آن ده هزار نفر کشته شدند). کوه های آتشفشان در قاره اروپا

– کوه اِتنا در ایتالیا ( مرتفع ترین کوه آتشفشان اروپا که آخرین فوران آن به سال دو هزار و هشت باز می گردد)

– کوه وزوو Vésuve در ایتالیا (از زمانی که این کوه در دوران باستان با فوران خود، شهر تاریخی پمپی را نابود کرد، تاکنون سی بار فوران کرده است؛ در آخرین فوران این کوه در سال ۱۹۹۴ بیش از بیست و شش نفر کشته و دوازده هزار نفر بی خانمان شدند).

– کوه آتشفشان ایافیول در ایسلند (فوران این کوه در آوریل دو هزار و ده، در قاره اروپا بحران ساز شد؛ یکصد هزار پرواز در این قاره به علت دود و خاکستر ناشی از فوران این کوه لغو شد و بیش از هشت میلیون مسافر هوایی ظرف یک ماه موفق به سفر نشدند. آتشفشان های مناطق حوزه دریای کارائیب

– کوه پِلِه Pelée در کشور مارتینیک (فوران این کوه در سال هزار و نهصد و دو بیش از سی هزار کشته بر جای گذاشت)

– کوه مونته سِرات در آنتیل انگلیس (از سال ۱۹۹۵ مرتبا فوران می کند؛ در فوران خود در سال ۱۹۹۷، پایتخت این مستعمره انگلیس یعنی شهر پلیموت به طور کامل از روی نقشه محو شد).


آزمایش کنید (صفحه‌ی ۳۸ کتاب درسی)


آیا می‌خواهید یکی از گازهای آتش‌فشانی را تولید کنید؟
۱- برای این کار مقداری جوش شیرین را در یک لیوان بریزید و سپس به آن مقداری سرکه اضافه کنید.
۲- مشاهدات خود را یادداشت و به کمک معلّم خود نوع گاز حاصل را تعیین کنید.
مشاهده می‌شود به محض ریخته شدن سرکه در جوش شیرین یک تغییر شیمیایی رخ داده با تولید گاز کربن دی اکسید محتوای داخل لیوان به بیرون فوران می‌کند. اگر ما کبریت روشنی را به لیوان آزمایش نزدیک کنیم، شعله‌ی کبریت خاموش می شود که نشان دهنده ی گاز کربن دی اکسید می باشد.


جمع آوری اطلاعات (صفحه‌ی ۳۸ کتاب درسی)


درباره آتش‌فشان‌ها اطلاعات جمع‌آوری و جدول زیر را تکمیل کنید.

فواید آتش‌فشان‌ها ضررهای آتش‌فشان‌ها
۱- تشکیل معادن آهن و مس ۱- انتشار گازهای سمی
۲- تشکیل چشمه‌های آب گرم ۲- زیان‌های مالی
۳-تشکیل دریاچه ۳- کشتار انسان‌ها و سایر جانداران
۴- توسعه گردشگری ۴- ریزش باران‌های اسیدی
۵- کوه‌زایی ۵- از بین رفتن مزارع و پوشش گیاهی
۶- ایجاد زمین‌های کشاورزی حاصل‌خیز ۶- ایجاد سونامی

فکر کنید (صفحه‌ی ۳۸ کتاب درسی)


ساکنان مناطق آتش‌فشانی چه موارد ایمنی را باید رعایت کنند؟
۱- آمادگی برای تخلیه فوری
۲- داشتن اطلاعات و اخبار زمین‌شناسی برای اطلاع از زمان دقیق فوران
۳- داشتن وسایل کمک‌های اولیه
۴- پناه بردن به مکان‌های امن
۵- استفاده از ماسک در هنگام فوران، جهت دوری از ذرات گرد و غبار
۶- آمادگی مقابله با خطر امواج بسیار بلند (سونامی) که در اثر فوران در اعماق دریا صورت می‌گیرد.
۷- آمادگی مقابله با خطر باران‌هایی ناشی از فوران
۸- ایجاد ایستگاه مراقبت در مناطق آتش‌فشانی
۹- برسی ساختمان زمین‌شناسی آتش‌فشان: یعنی از قبل باید مناطق گسلی و نحوه جریان آب در اطراف آتش‌فشان تعیین شود.

لینک صفحه های مهم و مرتبط و پیشنهادی سایت 

صفحه کلاس اینترنتی ما ( مومکا ) در آپارات – ورود به صفحه

کتاب علوم تجربی ششم ابتدایی ( سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ ) – دانلود

صفحه مربوط به مطالب علوم تجربی ششم ابتدایی – ورود به صفحه

ورود به کلاس اینترنتی ما (مومکا) – ورود به صفحه

ثبت نام در کلاس اینترنتی ما (مومکا) – ورود به صفحه

مقالات مرتبط

1 1 vote
ارزش و کیفیت مطلب
guest
4 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده تمام نظرات
ناشناس

ببخشید نصف نوشته هاتون نیست چرا🧐😥
ولی خیلی‌ خوبه مچکر🙏🏻

محمد صادق

کاوش گری صفحه ۳۳ فکر کنم اشتباه داره جا به جا گفته

Last edited 10 روز قبل by محمد صادق
ناشناس

سلام من خیلی از متنتون خوشم اومد کامل بود
خیلی ممنون

4
0
دوست دارید عقاید خود را با دیگران به اشتراک بگذارید؟x
()
x