متن درس پنجم و سوالات هدیه های آسمانی پایه ششم ابتدایی ( شتربان با ایمان )
کلاس اینترنتی ما – متن کتاب درسی و سوالات درس پنجم کتاب هدیه های آسمانی پایه ششم ابتدایی به اسم شتربان با ایمان در زیر آورده شده است. امید است که از آن بهره گرفته و استفاده لازم را ببرید.
درس پنجم هدیه های آسمانی پایه ششم ابتدایی | شتربان با ایمان (متن درس) |
درس پنجم هدیه های آسمانی پایه ششم ابتدایی | شتربان با ایمان (پاسخ فعالیت ها) |
درس پنجم هدیه های آسمانی پایه ششم ابتدایی | شتربان با ایمان (پاسخ فعالیت ها) |
📚 گام به گام هدیه ششم
🔴 جواب فعالیت های درس ۵ : شتربان با ایمان
تدبّر کنیم | کامل کنید | بگرد و پیدا کن | بررسی کنید | ایستگاه فکر | با خانواده
تدبّر کنیم (صفحهٔ ۳۳ کتاب درسی)
در مورد پیام آیه ای که خواندید با دوستانتان گفت وگو کنید.
مُحَمَّدٌ رَسولُ اللهِ وَ الَّذینَ مَعَهو اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم
محمّد رسول خدا و یارانش، در برابر دشمنانِ کافر، سرسخت و استوار، و با یکدیگر مهربان و نیک رفتارند.
سورهی فتح، آیهی ۲۹
بر اساس این آیه، یکی از وظایف دینی ما مسلمانان، «تَولّی» و «تَبرّی» است.
«تَولّی» یعنی ما باید مؤمنان را که دوستان خدا هستند، دوست بداریم. «تبرّی» به این معناست که ما باید کافران ستمکار را، که دشمنان خدا هستند، دشمن بداریم و از آنها بیزاری بجوییم؛ چنان که حضرت ابراهیم (علیه السّلام) وقتی فهمید سرپرست او بت پرست است و حاضر نیست از کار خود دست بردارد از او بیزاری جست:
فَلَمّا تَبَیَّنَ لَهو اَنَّهُ عَدُوٌّ لِلّٰهِ تَبَرَّأَ مِنهُ
هنگامی که ابراهیم فهمید، سرپرستش دشمن خداست از او بیزاری جُست.
سورهی توبه، آیهی ۱۱۴
در کشور ما بعد از انقلاب اسلامی، روز سیزده آبان، «روز ملّی مبارزه با استکبار» نام گرفته است. در این روز همهی مردم به ویژه دانش آموزان و دانشجویان، یکدل و یکصدا با شعارهایی مانند «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» بیزاری خود را از دولتهای زورگو و ستمگر اعلام میکنند. این تبرّی و اعلام بیزاری، موجب اتّحاد و یکرنگی مسلمانان در جامعه میشود و آنها را در برابر دشمنانشان مقاومتر میسازد.
کامل کنید (صفحهٔ ۳۴ کتاب درسی)
ویژگیهای دشمنان خدا | ویژگیهای دوستان خدا |
۱- ستمگر و ظالم | ١- مهربان بودن با دیگران |
۲- زشت کاری و بی ایمانی | ۲- درستکاری و ایمان |
۳- اطاعت نکردن از دستورهای خدا | ۳- اطاعت از دستورهای خدا |
بگرد و پیدا کن (صفحهٔ ۳۴ کتاب درسی)
جملهی مربوط به هر مفهوم را مشخّص کنید.
– دوستی با دوستان خدا تولّی
– راهپیمایی عظیم ٢٢ بهمن و ١٣ آبان تبرّی
– دشمنی با دشمنان خدا تبرّی
– دوستی با اهل بیت پیامبر (صلّی الله علیه وآله) تولّی
– حمایت از مردم ستم دیدهی فلسطین تولّی
– مبارزه با استکبار جهانی تبرّی
– ساکت نماندن در برابر ظالمان تبرّی
– رفتن به زیارت امام رضا (علیه السّلام) تولّی
بررسی کنید (صفحهٔ ۳۵ کتاب درسی)
هر آیه به کدام یک از این دو مفهوم اشاره میکند؟
قُل لا اَسئَلُکُم عَلَیهِ اَجرًا اِلَّ المَوَدَّئَ فِی القُربیٰ
(ای پیامبر به مؤمنان) بگو به خاطر رسالتم از شما پاداشی جز دوست داشتن اهل بیتم نمیخواهم.
سورهی شوریٰ، آیهی ۲۳
پاسخ : √ تولّی – تبرّی
لا یَتَّخِذِ المُؤمِنونَ الکافِرینَ اَولِیاءَ
افراد باایمان، نباید کافران را به دوستی خود انتخاب کنند.
سورهی آل عمران ، آیهی ۲۸
پاسخ : تولّی – √ تبرّی
قُل اِن کُنتُم تُحِبّونَ اللهَ فَاتَّبِعونی
(ای پیامبر به مؤمنان) بگو «اگر خدا را دوست دارید از من پیروی کنید.»
سورهی آل عمران، آیهی ۳۱
پاسخ : √ تولّی – تبرّی
اِنَّمَا المُؤمِنونَ اِخوَئٌ
مؤمنان برادر یکدیگرند.
سورهی حُجُرات، آیهی ۱۰
پاسخ : √ تولّی – تبرّی
ایستگاه فکر (صفحهٔ ۳۶ کتاب درسی)
امام حسین (علیه السّلام) چه ویژگیهایی داشتند؟
پاسخ: دوست خدا – مهربان – شجاع – دانا – اهل کارهای خوب و پسندیده و …
یزید چه ویژگیهایی داشت؟
پاسخ: دشمن خدا – ترسو – نادان – اهل کارهای زشت و ناپسند – ظالم
چرا امام حسین (علیه السّلام) فرمودند:«هر گز کسی مثل من با کسی مثل یزید بیعت نمیکند»؟
پاسخ: چون یزید دشمن خدا و دشمن دوستان خدا بود و امام حسین (ع) همانند جد بزرگوارشان بادشمنان خدا دشمن بودند؛ امام با این رفتارشان به ما میآموزند که ماهم مانند او با هر کسی که به دشمنی خدا برخاسته دشمن باشیم و هرگز او را به عنوان دوست انتخاب نکنیم.
چه حادثهای موجب شد روز ۱۳ آبان را روز «دانش آموز» بنامند؟ این حادثه با موضوع درس چه ارتباطی دارد؟
علت نام گذاری این روز، واقعهی کشتار جمعی دانشآموزان تهرانی میباشد که به نشانهی اعتراض به حکومت پهلوی در صبح روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷ در محوطهی دانشگاه تهران جمع شده بودند. به منظور گرامیداشت یاد و خاطرهی آن شهیدان، این روز در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز دانشاموز نام گذاری شده است.
ارتباط این حادثه با موضوع درس این است که دانشآموزان آگاه و حماسه ساز روز ۱۳ آبان به این وسیله دشمنی خود را با دشمنان خدا اعلام کردند و همانند امام حسین (ع) نشان دادند که حاضر نیستند با یزید و یزیدیان زمان خود بیعت کنند.
در کدامیک از مراسم اسلامی به موضوع «تبرّی» بسیار اهمّیت داده شده است؟
در مراسم روز ۲۲ بهمن، روز جهانی قدس (آخرین جمعه ماه رمضان) و همینطور در مراسم حج، برائت از مشرکین انجام میشود
درس پنجم هدیه های آسمانی پایه ششم ابتدایی | شتربان با ایمان (سوالات متن درس) |
درس پنجم هدیه های آسمانی کلاس ششم با عنوان “شتربان با ایمان” میباشد. سوالات همراه با پاسخنامه :
درس ۵ « شتربان با ایمان »
۱- صفوان که بود و کارش چه بود؟
یکی از یاران امام کاظم (ع) بود و کارش کرایه دادن شتر به مردم بود.
۲- کار صفوان چه بود؟ کرایه دادن شتر به مسافران
۳- امام کاظم در زمان کدام پادشاه زندگی می کرد؟ هارون
۴- هارون برای چه امری از صفوان شتر کرایه کرد؟
هارون می خواست به همراه گروهی از درباریانش به سفر حج برود. کسی را نزد صفوان فرستاد و تعداد زیادی از شتران او را کرایه کرد.
۵- امام کاظم در مورد ستمگران چه فرمود؟
هر کس زنده ماندن ستمگران را دوست بدارد، از آنان است و در آتش دوزخ جای خواهد داشت.
۶- صفوان برای اینکه با هارون مخالفت کند چه کرد؟
صفوان برای رهایی از کمک به ستمگر، همه شترانش را فروخت و به هارون کرایه نداد.
۷- این فرمایش امام کاظم (ع) خطاب به چه کسی و درباره چه مسئله ای بود؟
“هر کس زنده ماندن ستمگران را بخواهد، از آنان است و در آتش دوزخ خواهد سوخت.” خطاب به صفوان، درباره کرایه دادن شتر به هارون.
۸- آیه “محمد رسول الله والذین اشداء علی الکفار رحماء بینهم” به چه معنی است و مفهوم آن چیست؟
محمد (ص) و یارانش در برابر دشمنان ایستادگی می کنند و با یکدیگر مهربان و نیک رفتارند. توصیه به دوری از دشمنان دین خدا و مهربانی با اهل ایمان.
۹- تولّی و تبّری چیست؟
تولّی یعنی دوستی با خدا و تبرّی یعنی دوری و بیزاری جستن از دشمنان خدا.
۱۰- مفهوم تبری در زندگی کدام پیامبر بیشتر ذکر شده است؟
حضرت ابراهیم، هنگامی که آزر عمو و سرپرستش دست از بت پرستی برنداشت از او بیزاری جست.
۱۱- ماجرای حضرت ابراهیم و بیزاری جستن آن حضرت از سرپرستش در کدام سوره و آیه قرآن آمده است؟ سوره توبه آیه ۱۱۴
۱۲- حضرت ابراهیم تولی و تبری خود را چگونه نشان داد؟
حضرت ابراهیم (علیه السّلام) وقتی فهمید سرپرست او بت پرست است و حاضر نیست دست از کار خود بردارد، از او بیزاری جست.
۱۳- روز ملّی مبارزه با استکبار جهانی چه روزی است؟ روز ۱۳ آبان، روز دانش آموز.
۱۴- روز ۱۳ آبان چه ارتباطی با تبری دارد؟
در این روز مردم ایران بیزاری خود را از دولت های زورگو و ستمگر آمریکا و اسرائیل اعلام می کنند.
۱۵- در کدام سوره قرآن به اصل تولّی و تبّری اشاره شده است؟ سوره فتح آیه ۲۹
۱۶- چه حادثه ای موجب شد که روز ۱۳ آبان را روز دانش آموز بنامند؟
به علت بیزاری جستن دانش آموزان و دانشجویان انقلاب اسلامی ایران از آمریکا و تسخیر لانه ی (سفارت) جاسوسی آمریکا.
۱۷- در روز سیزده آبان ما چه می کنیم؟
در این روز همه مردم، به ویژه دانش آموزان و دانشجویان، با شعارهایی مانند “مرگ بر آمریکا و اسرائیل” بیزاری خود را از دولت های زورگو و ستمگر اعلام می کنند.
۱۸- غیر از روز ۱۳ آبان چه مناسبت های دیگری را می شناسید که در آن ها ما بیزاری خود را از دشمنان اسلام اعلام کنیم؟ روز قدس، روز ۲۲ بهمن و … .
۱۹- با توجه به متن درس، آیه هایی که به تولی و تبری اشاره دارند بیان کنید.
تولّی :
– قُل لا اَسئَلُکُم عَلَیهِ اَجرًا اِلَّا المَوَدَّئَ فی القُربی : (ای پیامبر به مؤمنان) بگو به خاطر رسالتم از شما پاداشی جز دوست داشتن اهل بیتم نمی خواهم. سوره شوری، آیه ۲۳
– قُل اِن کُنتُم تُحِبّونَ الَ فَاتَّبِعونی : (ای پیامبر به مؤمنان) بگو “اگر خدا را دوست دارید از من پیروی کند. سوره آل عمران، آیه ۳۱
– اِنَّمَا المُؤمِنونَ اِخوَئٌ : مؤمنان برادر یکدیگرند. سوره ی حجرات، آیه ۱۰
تبرّی :
– لا یَتَّخِذِ المُؤمِنونَ الکافِرینَ اَولِیاءَ : افراد با ایمان؛ نباید کافران را به دوست خود انتخاب کنند. سوره ی آل عمران، آیه ۲۸
۲۰- یزید چه ویژگی هایی داشت؟
فاسد، شراب خوار، میمون باز، بی اعتنایی به احکام دین.
۲۱- امام حسین (ع) چه ویژگی هایی داشتند؟
با تقوا، شجاع، مهربان به مؤمنان بخشنده … و مطیع امر رسول خدا (ص) و پدر بزرگوارش امام علی (ع) نمونه ی یک انسان کامل.
۲۲- چرا امام حسین (ع) فرمودند:” هرگز کسی مثل من با کسی مثل یزید بیعت نمی کند”؟
چون امام حسین (ع) نمونه ی کاملی از یک انسان کامل بودند و نمی توانست با یزید فاسد و ظالم بیعت کند و این الگوی ما انسان های آزاده است.
۲۳- چه ارتباطی میان “تولّی و تبرّی” و “امر به معروف و نهی از منکر” وجود دارد؟
تولّی یعنی دوستی با پیامبر (ص) و اهل بیتش، و تبّری یعنی بیزاری از دشمنان خدا و این فقط با امر به معروف و نهی از منکر ثابت شود.
۲۴- چه حادثه ای موجب شد روز ۱۳ آبان را روز دانش آموز بنامند؟
در این روز همه مردم به ویژه دانش آموزان و دانشجویان، یکدل و یکصدا با شعارهایی مانند “مرگ بر آمریکا” و “مرگ بر اسرائیل” بیزاری خود را از دولت های زورگو و ستمگر اعلام می کنند.
۲۵- ویژگی های دوستان خدا : ۱- عادل ۲- دوستی با دوستان خدا ۳- اطلاعت از دستورهای خدا
۲۶- ویژگی های دشمنان خدا : ۱- ستمگر ۲- دشمنی با دوستان خدا یا دوستی با دشمنان خدا ۳- نافرمانی خدا
عالی اقا ممنون
اعلامبیزاریازدشمنانموجب…………ویکرنگیمسلماناندرجامعهمیشود
لطفاهرچهزودتربگید
گفته
آره گفته
😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉
خیلی خوبه من خوشم اومد ممنون
موجب اتحاد و یکرنگی در جامعه و همچنین باعث میشود مسلمانان در برابر دشمنان مقاوم تر باشند
اتحاد
عااااااااااااااااااااااااالی خیلی خوبه ممنونم👌👍👍👍
سلام خدمت شما دبیر گرامی . متشکرم که وقت گزاشتین و این سوالات رو طرح کردن . ممنونم خسته نباشید واقعا . بسیار عالی بود و من واقعا بهره بردم . موفق باشید
فقط همین سایت خوبه PDF رو دانلود نکنید
سلام خدمت شما دبیر گرامی . متشکرم که وقت گزاشتین و این سوالات رو طرح کردن . ممنونم خسته نباشید واقعا . بسیار عالی بود و من واقعا بهره بردم . موفق باشید
عالی
عالی ❤️❤️🎀
فقط سوالی را که می خواهیم جواب ان را بنویسید نه همه سوالات درس رو 😤
خیلی بده
عالی
سلام خدمت شما بزرگوار .خیلی از این طرح برای پسرم استفاده کردم.خداقوت.
優秀優秀優秀優秀和千萬其他偉人
太棒了👌👌
這是偉大的👌👌
اقا چرا انقدر سوال زیاد میدید
اره والا من هفتمم دارم میمیرم
افتظاهه
درک کنید مارو
چرا ما بچه ها باید انقدر سختی بکشیم
کامپیوتر نیستیم
ادمیم
والا کامپیوترم بودیم حافظزمون پر شده بود
راست میگی والا
آره الان مامان بابا هامون دکتر چی شده الان نه خدایی الان چی شده فقط تو کرونا کلی سختی ما بدبخت ها تو آنلاین هم که والا درست درس نمیدن امتحان هم میخوان بگیرین
arh rast mighi
😘😘😘
بیاید دست رو ی دست بزاریم و این ظالمان را متوقف کنیم(آزادی حق ماست)
بریم مدرسه شعار بدیم
vala
سلام عرض ادب
جواب این سوال تبری و اعلام بیزاری از آن این میشه
دشمنان موجب یکرنگی مسلمانان در جامعه می شود😁😉
کارت درسته
واقعا خیلی سوال های معلما سخته😐
ولی من همش بیستم
ما میتوانیم بیست شویم😁🤣🤣🤣(ง’̀-‘́)ง(ᗒᗣᗕ)՞
♡´・ᴗ・`♡
(☞ ͡° ͜ʖ ͡°)☞
( ˘ ³˘)♥︎
♪
✌︎
♧︎︎︎
ጕነዐዕጕነነልረሀጌቿዐሀ