متن درس ششم و سوالات مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی | کلاس اینترنتی ما (مومکا)

کلاس اینترنتی ما ( مومکا ) – متن کتاب درسی و سوالات درس ششم کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی تحت عنوان محصولات کشاورزی از تولید تا مصرف در زیر آورده شده است. امید است که از آن بهره گرفته و استفاده لازم را ببرید.

درس ششم مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی محصولات کشاورزی از تولید تا مصرف (متن و توضیح درس)
درس ششم مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی محصولات کشاورزی از تولید تا مصرف (سوالات متن درس)

سوالات درس به درس مطالعات اجتماعی ششم

سوالات متن درس ششم مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی- محصولات کشاورزی از تولید تا مصرف

۱- دو فعالیت مهم کشاورزی را نام ببرید .
زراعت و باغداری

۲- زراعت چیست ؟
زراعت یعنی کشت و پرورش گیاهانی که بعد از کاشت دانه ، حداکثر تا یک سال محصول می دهند . مانند گندم ، جو ، گوجه فرنگی و هویج

۳- باغداری چیست ؟
باغداری کشت و پرورش نهال درختان است که بعد از گذشت یک یا چند سال محصول می دهند . مانند درخت خرما ، پرتقال و انار

۴- خوراک روزانه و غذای اصلی مردم کشور ما چیست ؟
گندم و برنج

۵- چه خوراک های دیگری علاوه بر نان، از آرد گندم درست می شود ؟
ماکارانی ، لازانیا ، بعضی از انواع شیرینی و…

۶- گندم گیاهی چند ساله است ؟
یک ساله

۷- گندم به چه شکل هایی و در کجای کشور کشت می شود ؟
پبه دو شکل پاییزه و بهاره و در همه جای کشور کشت می شود.

۸- برنج در چه شرایطی به دست می آید ؟
در نواحی مرطوب و نسبتا معتدل که آب به فراوانی یافت شود

۹- گیاه برنج در کدام استان های کشور کشت می شود ؟
بیش از نیمی از برنج کشور ما در استان های شمال کشور مانند گلستان ، مازندران و گیلان تولید می شود اگرچه در بعضی استان ها مانند قزوین ، فارس ، خوزستان ، سیستان و بلوچستان در صورت وجود آب کافی برنج کشت می شود.

۱۰- مهم ترین منبع غذایی کشور چیست ؟
غلات ( دانه هایی مانند گندم ، جو ، برنج و ذرت)

۱۱- بعد از غلات مهم ترین منبع غذایی چیست ؟
حبوبات و محصولات جالیزی

۱۲- به چه محصولاتی حبوبات گفته می شود ؟
به محصولاتی مانند عدس ، لپه ، ماش و انواع لوبیاها حبوبات گفته می شود.

۱۳- محصولات جالیزی چه محصولاتی هستند ؟
خربزه ، هندوانه ، خیار ، گوجه فرنگی ، بادمجان و …

۱۴- کشت گلخانه ای چه کشتی است ؟
یکی از روش های نو در کشاورزی ایجاد یک محیط مصنوعی برای کشت گیاهان است که میتوانیم هر محصول را در هر منطقه ی آب و هوایی و در همه ی فصول سال کشت کنیم

۱۵- چرا با کشت گلخانه ای هر محصول را در هر شرایط آب و هوایی می توان کشت کرد ؟
زیرا آب و هوای گلخانه و گرما و نور و رطوبت را خودمان با دستگاه های مختلف ، متناسب با نوع محصول تنظیم می کنیم

۱۶- یک مزیت مهم کشت دیم نسبت به سایر کشت ها چیست ؟
کشت گلخانه ای در مقایسه با سایر کشت ها از نظر صرفه جویی در مصرف آب بسیار بهتر است

۱۷- بیشتر چه محصولاتی در گلخانه کشت می شود ؟
انواع میوه ها و محصولات جالیزی ، سبزیجات ، قارچ های خوراکی و گل و گیاهان زینتی کشت می شود

۱۸- محصولات کشاورزی صادراتی ایران را نام ببرید .
میوه های سردسیری و هسته دار مانند هلو ، زردآلو ، گوجه و آلبالو به صورت خشکبار و بعضی محصولات گرمسیری مانند خرما و پسته به دلیل مرغوب بودن به خارج از کشور صادر می شود

۱۹- محصولات کشاورزی چگونه به دست ما می رسد ؟
بعضی از محصولات برای فروش به بازارهای نزدیک مزارع برده می شود و بعضی دیگر را در انبارها یا سردخانه ها نگهداری و ذخیره می کنند و سپس با کامیون یا وانت به میادین میوه و شهرهای دور و نزدیک می برند

۲۰- چرا کشاورز بعضی از محصولات را باید زود به دست مشتری برساند ؟
زیرا بعضی از محصولات مانند هلو و توت فرنگی زود خراب می شود

۲۱- دو نمونه از مواردی را که باعث جلوگیری از اسراف مواد غذایی می شود را نام ببرید .
۱ . ما باید به اندازه ی نیاز و مصرفمان خرید کنیم.

۲ . در مهمانی ها و مجالس به اندازه ی مهمان ها غذا تهیه کنیم

۲۲. دو فعالیت مهم کشاورزی عبارتند از : …….…. و ……..….

زراعت و باغداری

۲۳. خوراک روزانه و غذای اصلی مردم ایران ………… و ……….. است.

گندم و برنج

۲۴. گیاه گندم ……..…. ساله است.

یک یا ۱

۲۵. گیاه …….…. گیاهی است یکساله که از نظر شرایط طبیعی در نواحی مرطوب و نسبتا ً معتدل بدست می آید.

برنج

۲۶. مهمترین منبع غذایی انسان ها …….… است.

غلات

۲۷. امروزه یکی از روش های نو در کشاورزی، ایجاد ……..…. یا یک محیط مصنوعی برای کشت گیاهان است.

گلخانه

منبع سوالات : homedars.ir

درس ششم مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی محصولات کشاورزی از تولید تا مصرف (پاسخ فعالیت ها)

گام به گام مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی

پاسخ فعالیت های درس ششم مطالعات اجتماعی ششم


فعّالیت ۱ درس ششم مطالعات اجتماعی ششم (صفحه‌ی ۲۶ کتاب درسی)


غلّات، حبوبات و محصولات جالیزی سه گروه مهم از گیاهان زراعی هستند. همفکری کنید و از هر گروه چند محصول نام ببرید.
غلات: محصولاتی مانند؛ گندم، برنج، جو، ذرت
حبوبات: محصولاتی مانند؛ نخود، لپه، عدس، ماش، انواع لوبیا (قرمز، سفید، چیتی، چشم بلبلی)
محصولات جالیزی: مانند؛ خیار، گوجه فرنگی، خربزه، هندوانه، بادمجان، کدو.


پاسخ سوالات متن درس ششم مطالعات اجتماعی ششم (صفحه‌ی ۲۷ و ۲۸ کتاب درسی)


به نمودار صفحه ۲۷ کتاب توجه کنید. این نمودار میزان تولید گندم کشور را در سالهای مختلف نشان میدهد.

✅ بیشترین میزان تولید گندم در چه سالی بوده است؟

با توجه به نمودار، بیشترین میزان تولید گندم ایران در سال ۸۶-۱۳۸۵ بوده است (بیشتر از ۱۵ میلیون تُن گندم)

✅ از این نمودار چه چیزهایی می فهمید؟

می‌توان فهمید که میزان کشت گندم در ایران ثابت نبوده است و در برخی سال‌ها بیشتر و در برخی سال‌ها کمتر تولید شده است. نکته‌ی جالب توجه این است که هرگاه تولید گندم به نقطه‌ی اوج رسیده است، سالِ بعد از آن افت شدیدی پیدا کرده است. همچنین مشاهده می‌کنیم که در این سال‌ها هیچگاه تولید گندم ایران کمتر از ۷ میلیون تُن نبوده است و هیچگاه هم فراتر از ۱۶ میلیون تُن نرفته است.

صفحه ۲۸ – با توجه به نقشه صفحه ۲۷ کتاب مطالعات ششم، استان های تولید کننده برنج را نام ببرید.

گیلان، گلستان، مازندران، قزوین، اصفهان، فارس، سیستان و بلوچستان و خوزستان


فعّالیت ۲ درس ششم مطالعات اجتماعی ششم (صفحه‌ی ۲۹ کتاب درسی)


با همراهی خانواده یکی از دو فعّالیت زیر را انجام دهید.

الف) از یک یا چند مغازه‌ی برنج فروشی، نام انواع (گونه‌های) برنج ایرانی و قیمت آنها را بپرسید و به کلاس بیاورید.

انواع برنج ایرانی و قیمت آنها در سال ۹۹

  1. برنج دمسیاه : قیمت هر کیلو تقریباً ۴۰ هزار تومان
  2. برنج طارم : قیمت هر کیلو تقریباً ۳۰ الی ۳۵ هزار تومان
  3. برنج هاشمی : قیمت هر کیلو تقریباً ۳۰ هزار تومان
  4. برنج دودی: قیمت هر کیلو تقریباً ۲۵ هزار تومان
  5. برنج شیرودی : قیمت هر کیلو تقریباً ۲۰ هزار تومان
  6. برنج لاشه: قیمت هر کیلو تقریباً ۲۰ هزار تومان

ب) از یک فروشنده‌ی میوه و سبزی بپرسید کدام محصولات مغازه‌ی او کشت گلخانه‌ای است و آنها را از کجا تهیه می‌کند؟

محصولاتی چون بادمجان، کدو، قارچ، خیار، گوجه فرنگی و توت فرنگی گلخانه ای هستند. برخی مغازه‌دار‌ها مستقیماً از گلخانه تهیه می‌کنند و برخی دیگر از میدان میوه و تره‌بار شهر.

پ) از بزرگترها درباره‌ی جهاد سازندگی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در روستاها فعالیت می کرد، پرس و جو کنید و چند مورد از اقدامات جهاد را در کلاس بیان کنید.

اقدامات جهاد سازندگی پس از پیروزی انقلاب در روستاها

اقدامات جهاد سازندگی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در روستاها به طور خلاصه در راستای زدودن فقر و محرومیت از روستاها و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی روستاها و مناطق عشایری از طریق توسعه کشاورزی، دامداری، صنایع روستایی و… بوده است که در زیر این اقدامات را مشاهده می کنید:

  1. ایجاد ارتباط بین مستضعفین و گروه‌های متفکر و پیشرو در حرکت به سوی جامعه‌ای توحیدی
  2. کمک به توسعه اقتصاد روستایی از طریق ایجاد شرایط بهتر جهت افزایش تولید و کار بیشتر و بهبود شرایط محیط زیست در روستاها
  3. کمک به امر سوادآموزی و توسعه دانش و قابلیت‌های حرفه‌ای و فنی روستاییان جهت بهبودی زندگی خویش
  4. نشر فرهنگ اصیل اسلامی و روح انقلاب اسلامی در متن روستاها؛
  5. ایجاد سازمانی متشکل از کلیه نیروهای مذهبی- سیاسی و اجرایی موجود در کشور با همکاری و پشتیبانی دولت موقت جمهوری اسلامی در سراسر کشور.

فعّالیت ۳ درس ششم مطالعات اجتماعی ششم (صفحه‌ی ۳۰ کتاب درسی)


الف) درباره‌ ی معنی و مفهوم آنچه امام صادق در مورد کشاورزی فرمودند، گفت و‌ گو کنید.

امام جعفر صادق (علیه السّلام) فرمودند:
« کشاورزی و درختکاری کنید؛ به خدا قسم هیچ کاری برای مردم، حلال‌تر و پاکیزه‌تر از آن نیست» 

این حدیث از امام صادق، نشان دهنده‌ی اهمیت و ارزش والای کشاورزی از منظر اسلام می‌باشد. زیرا در دین اسلام، حلال بودن و زحمت کشیدن برای کار بسیار با اهمیت است و کشاورزی این ویژگی‌ها را دارد.

ب) از بزرگترها بپرسید بیمه کردن محصولات کشاورزی چگونه است و چه فایده هایی دارد؟

کشاورزى یکى از پُر ریسک‌ترین فعالیت‌هاى اقتصادى است. بلایاى طبیعى، آفات نباتى، انواع بیمارى هاى گیاهى، تغییرات ناگهانى دما می‌تواند خسارت زیادى به کشاورزان وارد کند به همین دلایل است که بیمه محصولات کشاورزى باید مورد توجه قرار بگیرد.

یمه کشاورزان نوعى بیمه است که به موجبِ آن محصولات کشاورزى در مقابل مُخاطرات جَوى مانند تگرگ، طوفان، سیل، صاعقه، یخبندان، گرمازدگى، بیمارى‌هاى نباتى و حوادثى مانند آتش‌سوزى مورد پوشش قرار مى‌گیرند و خسارت مالى وارده به کشاورز در دوره کاشت، داشت و برداشت تا میزان مورد تعهد بیمه‌گر جبران مى‌شود.

پ) با راهنمایی معلم خود تحقیق کنید کشاورزان چگونه می توانند خود رابیمه کنند و حقوق بازنشستگی دریافت کنند؟

کشاورزان واجد شرایط (مردان ۱۸ تا ۵۵ سال و زنان ۱۸ تا ۵۰ سال) می‌توانند عضو صندوق بیمه اجتماعی بشوند و از مزیت‌های متعددی از جمله حقوق بازنشستگی بهره‌مند بشوند. نحوه‌ ثبت نام از طریق کارگزاران (دهیاران، تعاونی‌های روستایی و عشایر و …) در هر شهرستان و استان می‌باشد. برای حق بیمه روستاییان، کشاورزان و عشایر کشور ۸ سطح درآمدی در نظر گرفته شده است که ۲ برابر حق بیمه‌ای که افراد پرداخت می‌کنند، دولت پرداخت خواهد کرد.


فعّالیت ۴ درس ششم مطالعات اجتماعی ششم (صفحه‌ی ۳۰ کتاب درسی)


الف) مساحت باغ آقای رضوانی دو هکتار است؛ یعنی چند مترمربّع؟ نمودار محصول باغ آقای رضوانی را روی کاربرگه ی شماره ی ۷ ترسیم کنید.

همان‌طور که در سال  گذشته خواندید هر هکتار ۱۰۰۰۰ متر مربع است هر متر مربع مساحت باغ آقای رضوانی ۲۰۰۰۰=۱۰۰۰۰×۲ دانش آموز عزیز برای انجام کاربرگه شماره ۷ (نمودار ستونی) توجه داشته باش هر پرتقال نماد ۱۰ تن پرتقال است و برای هر پرتقال باید ۱ متر مربع از نمودار ستونی را رنگ کنید. برای پرتقال‌های نصفه را نیمی از یک مربع را رنگ کن.

۲ × ۱۰۰۰۰ = ۲۰۰۰۰

هر ۱ هکتار معادل ۱۰۰۰۰ متر مربع می‌باشد. بنابراین مساحت باغ آقای رضوانی ۲۰ هزار متر مربع است.

ب) فرض کنید شما می‌خواهید با یک باغدار مصاحبه کنید. فکر کنید و پرسش‌های خودتان را روی یک برگ کاغذ بنویسید و به معلّم بدهید.

  1. مساحت باغ شما چند متر مربع است؟
  2. چه درختانی در باغتان کاشته اید؟
  3. تعداد درختان موجود در باغ شما چند عدد است؟
  4. سیستم آبیاری مورد استفاده در باغ شما چیست؟
  5. در چه ساعاتی آبیاری می کنید و فواصل زمانی آن چگونه است؟
  6. آیا از کود استفاده می‌کنید؟ چه نوع کودی؟
  7. زمان برداشت محصولات باغ شما چه موقعی است؟
  8. میوه‌های باغتان را چگونه به فروش می‌رسانید؟

فعّالیت ۵ درس ششم مطالعات اجتماعی ششم (صفحه‌ی ۳۰ کتاب درسی)


روی نقشه ی ایران در کاربرگه ی شماره ی ۸ نواحی کشت مرکبات، پسته و خرما را معیّن کنید.


فعّالیت ۶ درس ششم مطالعات اجتماعی ششم (صفحه‌ی ۳۲ کتاب درسی)


اگر قرار باشد کشاورزی کنید دوست دارید چه محصولی بکارید؟ چرا؟

من انار می‌کارم زیرا انار میوه‌ی بومی ایران است و با آب و هوای محل زندگی من سازگار است. درخت انار بیش از ۴۰ سال عمر مفید دارد و در برابر کم‌آبی مقاوم است. ار آنجایی که ایران نخستین صادر کننده‌ی انار در جهان است بنابراین من هم می‌توانم به صادرات فکر کنم. همچنین خودم به میوه‌ی انار بسیار علاقه دارم و به همبن دلیل با عشق و علاقه، مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت آن را دنبال خواهم کرد.

پاسخ پیشنهادی: خیار، گوجه، هنوانه و خربزه، زیرا زودتر محصول می‌دهند و مصرف این محصولات در بین مردم هم زیاد است.


فعّالیت ۷ درس ششم مطالعات اجتماعی ششم (صفحه‌ی ۳۲ کتاب درسی)


کاربرگه ی شماره ی ۹ را کامل کنید.


فعّالیت ۸ درس ششم مطالعات اجتماعی ششم (صفحه‌ی ۳۲ کتاب درسی)


به طور گروهی یکی از فعالیت‌های زیر را انتخاب کنید و انجام دهید:

  • پوستری (اعلانی) درباره ی مصرف غذا (شکرگزاری، اسراف نکردن، کمک به گرسنگان و …) طراحی کنید و به تابلو بزنید.

  • چند خبر درباره ی کشاورزی از روزنامه پیدا کنید و در ایستگاه خبر مدرسه بچسبانید.

پاسخ پیشنهادی: می‌توانید یک کاغذ A۳ بردارید و انواع میو‌ها را در آن نقاشی کنید و یا از جای بریده و در این کاغذ بچسبانید و در میان میوه‌ها و نعمت‌های خدا دانش آموزی را بکشید که در حال سجده است و یا دستان خود را به سوی آسمان گرفته است.

 

لینک صفحه های مهم و مرتبط و پیشنهادی سایت 

صفحه کلاس اینترنتی ما ( مومکا ) در آپارات – ورود به صفحه

کتاب مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی ( سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ ) – دانلود

صفحه حل کاربرگه های مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی – ورود به صفحه

 

مقالات مرتبط

3 5 votes
ارزش و کیفیت مطلب
guest
10 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده تمام نظرات
زهرا

عالیه دستتون درد نکنه

آناهیتا نوری

خوب بود

نیلو

ت

Last edited 1 ماه قبل by نیلو
فاطمه

خوب بود

ستایش

ممنون

ستایش

مرسی ییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی

پریا احمدی

عالی هست

دنیا دادرسان

میدونی من برای یکی از فامیل های دورم می خواستم از این سایت استفاده کنم عالی بود عالی اصلا فوق العاده بود

Ay288

سلام
خوب بود ممنون

طاها

واقا عالیه

10
0
دوست دارید عقاید خود را با دیگران به اشتراک بگذارید؟x
()
x