درس هشتم علوم تجربی پایه ششم ابتدایی ( طراحی کنیم و بسازیم) | متن درس | سوالات | پاسخ فعالیت ها | کلاس اینترنتی ما (مومکا)

کلاس اینترنتی ما ( مومکا ) – متن کتاب درسی و سوالات و پاسخ فعالیت ها و بررسی صفحه به صفحه و بخش به بخش درس هشتم کتاب علوم تجربی پایه ششم ابتدایی تحت عنوان طراحی کنیم و بسازیم در زیر آورده شده است. امید است که از آن بهره گرفته و استفاده لازم را ببرید.

درس هشتم علوم تجربی پایه ششم ابتدایی طراحی کنیم و بسازیم (نکات  و توضیح درس)

📚 نکات علوم تجربی ششم
🔴 بررسی و بیان نکات درس ۸ : طراحی کنیم و بسازیم

درس هشتم علوم تجربی پایه ششم ابتدایی طراحی کنیم و بسازیم (پاسخ فعالیت ها)

📚 گام به گام علوم تجربی ششم
🔴 جواب فعالیت های درس ۸ : طراحی کنیم و بسازیم


سوال متن کتاب (صفحه‌ی ۶۰ کتاب درسی)


تاکنون چند نوع خودرو دیده‌اید؟ چند نمونه از آنها را نام ببرید. هریک از خودروهای زیر برای رفع چه نیازهایی ساخته شده‌اند؟

  • خودرو های سواری : برای رفت و آمد های درون شهری و بین شهری
  • خودروهای باری (بارکش) : جهت حمل و نقل بارها و وسایل
  • خودروهای کشاورزی : به منظور استفاده در کارهای کشاورزی
  • ماشین سنگین : برای حمل بار

گفت و گو و تصویر صفحه 60 درس هشتم علوم تجربی ششم ابتدایی - طراحی کنیم و بسازیم - کلاس اینترنتی ما - مومکا - momeka.ir


گفت‌وگو (صفحه‌ی ۶۰ کتاب درسی)


خودروهایی را که در تصویر می‌بینید، بر اساس ویژگی‌های زیر مقایسه و درباره‌ی آنها گفت‌وگو کنید.

  تعداد چرخ ها نوع و اندازه چرخ اندازه خودرو نوع کار شکل خودرو
۱ ۶ پهن و بزرگ بزرگ جابجایی مسافر مکعبی و صاف و دراز و کشیده
۲ ۴ کوچک و پهن و دارای آج های مناسب سرعت خیلی کوچک مسابقه

کوچک و نوک تیز جهت جلوگیری از مقاومت هوا

کشیده و آیرودینامیک

۳ ۱۴ بزرگ بزرگ حمل و نقل بار به دلیل موتور قدرتمند بخش عظیمی از خودرو را موتور و محفظه اطراف آن تشکیل می دهد.
۴ ۶ خیلی بزرگ و پهن و آج دار خیلی بزرگ جاده سازی و ساختمان سازی و خاکبرداری دراز و بلند، مناسب جهت انجام امور راه سازی
۵ ۴ متوسط و شیاردار و آج دار متوسط پیمودن راه های صعب العبور و کوهستانی و خاکی

محکم و قدرتی که باز به دلیل حجم بالای موتور بخش زیادی از خودرو را موتور آن تشکیل می دهد.

کوچک و پهن

۶ ۴ دو چرخ بزرگ و دو چرخ متوسط بزرگ

کشاورزی

کاشت، شخم زدن، کشیدن و هل دادن وسایل همراه

بلند و محکم و قدرتی

ظاهر بزرگ و بدنی اصلی چندان بزرگ نیست


کاوشگری (صفحه‌ی ۶۱ و ۶۲ و ۶۳ کتاب درسی)


درباره ی اینکه «چگونه میتوانید خودرویی (وسیله ای) بسازید که بدون استفاده از انرژی الکتریکی و گرمایی، مسافتی طولانی را بپیماید، روی خط راست حرکت کند و همچنین به اندازه ی کافی محکم باشد» کاوش کنید.

برای انجام این کار،

الف) مشخص کنید یک خودرو از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

  1. بدنه خودرو
  2. چرخ ها
  3. موتور
  4. فرمان
  5. داشبورد
  6. شیشه
  7. چراغ
  8. در
  9. رینگ
  10. لاستیک و پلاستیک

ب) چه چیزهایی بر حرکت خودرو اثر می گذارد؟

  1. موتور
  2. لاستیک
  3. انرژی الکتریکی و گرمایی
  4. بهبود و تقویت موتور خودرو
  5. طراحی درست و با کمترین مقاومت بدنه خودرو

پ) چگونه یک خودرو بدون استفاده از انرژی الکتریکی و گرمایی میتواند حرکت کند؟

ما با استفاده از انرژی بادی و خورشیدی می توانیم خودرویی بسازیم که بدون استفاده از انرژی الکتریکی و گرمایی حرکت کند همچنین با استفاده از نیرویی که آب می تواند در جهت حرکت چرخ دنده ها ایجاد کند می توانیم خودرو را به حرکت درآوریم.

اکنون با توجه به این موارد،

۱- هریک از افراد گروه طرح و نظر خود را درباره‌ی خودرویی که می‌خواهد بسازد، روی کاغذ (دفتر علوم) بنویسد یا تصویر آن را نقاشی کند.
طرح پیشنهادی من:
  • من می خواهم خودرویی را بسازیم که قبل از هر چیز از وسایل دور ریختنی و ساده تشکیل شده باشد تا هزینه ای برای تولید آن صرف نشود و صرفه جویی گردد. پس از آن خودروی مدنظر من می بایست هیچ انرژی الکتریکی و یا سوخت های فسیلی را جهت حرکت استفاده نکند و با استفاده از نیروی کش یا فنر و یا نورخورشید و باد به حرکت در آید.

۲- با همفکری یکدیگر، طرح‌های پیشنهادی اعضای گروه را بررسی و از میان آنها طرحی را که مناسب‌تر است، انتخاب کنید. توجه داشته باشید این طرح می‌تواند ترکیبی از طرح همه‌ٔ افراد گروه باشد.

طرح پیشنهادی گروه شما:

با مشورت تمامی اعضا قرار بر این شد که از بطری یا قوطی های نوشابه که دور ریختی هستند جهت ساخت بدنه کار و با استفاده از درب بطری ها برای ساخت چرخ های خودرو استفاده شود. همچنین برای به حرکت در آوردن ماشین از بادکنک استفاده می کنیم.

۳- خودروی خود را با استفاده از ابزار و موادی که در اختیار دارید، بسازید و برای آن یک نام انتخاب کنید.

تندر

۴- خودرویی را که ساخته‌اید روی یک سطح شیب‌دار قرار دهید و رهایش کنید. مشاهدات خود را در جدول زیر بنویسید.

  نمونه‌ی (۱) نمونه‌ی (۲)
حرکت رو‌ی خط مستقیم بله بله
مسافتی که می‌پیماید ۱۳۲ سانتی متر ۱۴۹ سانتی متر
استحکام بسیار زیاد زیاد

۵- بهبود ویژگی‌های خودرو: ویژگی‌های خودروی خود را در گروه بررسی کنید و تصمیم بگیرید برای اینکه خودروی شما مسافت طولانی‌تری را روی خط مستقیم بپیماید و همچنان استحکام خود را حفظ کند، چه تغییراتی در آن می‌دهید؟

تغییرات پیشنهادی گروه ما برای بهبود ویژگی های خودروی شماره ۱:

  • برای استحکام بیشتر باید از بطری های محکم تر و همچنین درب بطری های با کیفیت تر استفاده کنیم. 
  • چون در حین حرکت ماشین از مسیر منحرف می شود باید محل قرار گیری بادکنک و همچنین قرینه بودن تمام بخش های بدنه مدنظر ما باشد.
  • باید بدنه طوری تغییر کند که کمترین اصطکاک را با نیروی هوا داشته باشد.
  • محفظه جایگیری لاستیک باید به اندازه کامل روان باشد تا بتواند به خوبی حرکت کند.

۶ـ با توجه به تغییرات پیشنهادی خود، خودروی نمونه‌ٔ ٢ را بسازید و با انجام آزمایش، عملکرد آن را مشاهده و یادداشت کنید. آیا عملکرد آن بهبود یافته است؟

بله کاملا بهبود یافته است.


کاوشگری (صفحه‌ی ۶۴ کتاب درسی)


با توجه به دانش، تجربیات و نتایجی که به دست آورده‌اید و با به کارگیری وسایل مناسب و جدید، درباره‌ٔ اینکه «چگونه می‌توانید خودرویی بسازید که با استفاده از انرژی الکتریکی حرکت کند و تا آنجا که ممکن است، مسافت طولانی‌تری را روی خط مستقیم حرکت کند» کاوش کنید.

برای ساخت خودرویی که با انرژی الکتریکی کار کند می توانیم با توجه به فیلم آموزشی که در ابتدای این پست قرار داده شده است از آرمیچر استفاده نماییم.


فعالیت (صفحه‌ی ۶۴ کتاب درسی)


با راهنمایی آموزگار خود، مسابقه‌ای بین خودروهای ساخته شده برگزار کنید. می‌توانید از اولیای خود و نیز دانش‌آموزان کلاس‌های دیگر برای تماشای این مسابقه دعوت کنید. همچنین با تهیه ی عکس و فیلم، گزارشی از مسابقه‌ی امسال را آماده و در مدرسه نگهداری کنید.

درس هشتم علوم تجربی پایه ششم ابتدایی طراحی کنیم و بسازیم (سوالات درس)

📚 سوالات متن درس هشتم علوم تجربی ششم ابتدایی ( طراحی کنیم و بسازیم )

🔴 سوال درس به درس علوم ششم : درس هشتم ، طراحی کنیم و بسازیم


۱- روش هایی برای به حرکت در آوردن چند کاردستی پیشنهاد کنید؟

استفاده از چرخ و موتور الکتریکی برای به حرکت در آوردن ماشین و گذاشتن چرخ یا بلبرینگ زیر پا های ربات و قراردادن باد بان بادی روی سه چرخه و قراردادن آهن ربا به بدن پروانه و حرکت دادن آن با یک وسیله آهنی و بالا خره حرکت دادن توسط بادکنک.

۲- آیا تا به حال از موتور الکتریکی استفاده کرده اید؟ بله در اسباب بازی ها

۳- حرکت موتور الکتریکی به وسیله ی باتری به چه شکل است؟ دور خود می چرخد

۴- چگونه می توان با استفاده از یک موتور الکتریکی و یک باتری، کاردستی های حرکت کننده ساخت؟

موتور الکتریکی را با تسمه یا کش به چرخ یا میله چرخ ها وصل می کنیم.

۵- اگر موتور الکتریکی نداشته باشید، برای به حرکت در آوردن وسیله های خود از چه چیزهایی می توانید استفاده کنید؟

با استفاده از آهن ربا ، نخ ، فنر ، نیروی باد و آب

۶- یک وسیله نام ببرید که انرژی الکتریکی را به انرژی حرکتی تبدیل کند ؟ آرمیچر

۷- چند وسیله نام ببرید که در آن موتور الکتریکی به کار رفته است ؟ پنکه، کولر، اسباب بازی

۸- در چه وسیله ای انرژی الکتریکی تبدیل به انرژی گرمایی شده است ؟ بخاری برقی، سماور برقی، اتو، آبگرمکن برقی

۹- در کدام وسیله انرژی الکتریکی تبدیل به انرژی نورانی شده است ؟ لامپ

۱۰- هنگامی که با یک باتری لامپی را روشن می کنیم ، انرژی………. به انرژی………. تبدیل شده است؟

الکتریکی به نورانی

۱۱- برای ساختن راد یو به عنوان یک کاردستی ،شما انرژی الکتریکی را به انرژی…… تبدیل کرده اید.
پاسخ: صوتی

۱۲- وسیله ای که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند………. نام دارد.
پاسخ: موتور الکتریکی

۱۳- برای انتقال حرکت از موتور الکتریکی به چرخ د نده یا پروانه از ……………… استفاده می شود.
پاسخ: تسمه

۱۴- برای باز کردن و بستن پیچ از …….. استفاده می کنم .
پاسخ: پیچ گوشتی

۱۵- وسیله ای که برق شهری را به برق باطری تبدیل می کند ……………………….. نام دارد.
پاسخ: آداپتور – ترانس – شارژر

۱۶- موتور الکتریکی چیست ؟
دو وسیله در منزل نام ببرید که موتور الکتریکی داشته باشد وسیله ای که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند موتور الکتریکی نام دارد. ماشین لباسشویی، چرخ گوشت، آبمیوه گیری

۱۷- آرمیچر چیست ؟
آیا می توان در ساخت کاردستی از آن استفاده کرد؟ آرمیچر یک موتور الکتریکی ساده است که اگر آن را به باطری وصل کنیم ، پروانه کوچکی را می چرخاند. بله

۱۸- دانش آموزان هنگام استفاده از ابزار برای ساخت کاردستی باید چه نکاتی را رعایت کنند ؟

  • تعمیر و یا تعویض ابزار صدمه دیده.
  • آموزش لازم و کافی.
  • هر ابزاری برای یک کار خاصی طراحی شده.
  • از ابزاری که اندازه آنها مناسب با کار است استفاده کنید.
  • برای آزمایش تیز بودن ابزار برنده و تیز، از یک قطعه چوب استفاده کنید و نه از انگشتان دست.
  • دستها، موی سر و البسه خود را از لبه تیز و قسمت های گردنده ابزار دور نگه دارید.
  • دهانه آچار را برای اطمینان از عدم پریدگی، سائیدگی و ترک بازرسی کنید از آچار به عنوان چکش استفاده نکنید، ممکن است آچار در رفته و روی دست شما بخورد.
  • بعد از استفاده از ابزار ، آنرا تمیز کنید.

۱۹- کاربرد هریک از وسایل زیر را جلوی آن بنویسید.

  • انبردست گرفتن یا خم کردن یا قطع کردن
  • انبر قفلی مانند گیره ، چیزی را قفل می کند
  • فازمتر امتحان وجود برق در سیم
  • سیم چین قطع کردن سیم
  • دم باریک گرفتن چیز های ریز
  • پیچ گوشتی شل و سفت کردن پیج
  • چکش ضربه زدن
  • میخ کش کشیدن میخ
  • اره بریدن
  • آچار شل و سفت کردن مهره و پیج
  • دستگاه پرچ اتصال ورق های مختلف
  • دریل سوراخ کردن
  • قیچی بریدن ورق فلزی با پلاستیکی
  • دستگاه لحیم کاری اتصال سیم یا ورق

۲۰- برای این که یک کاردستی خوب تهیه کنیم چه نکته ی مهمی را باید رعایت کنیم؟

از ابزارها و وسایلی استفاده کنیم که کار با آن ها راحت باشد، تا سریع تر کار دستی تهیه شود.

۲۱- علت تنوع و گوناگونی ابزارها چیست؟

برای این که برای انجام هر کاری به ابزار خاصی نیاز است تا کار راحت تر و سریع تر انجام شود.

۲۲- اگر موتور الکتریکی نداشته باشید ، برای به حرکت در آوردن وسیله های خود از چه چیزهایی می توانید استفاده کنید؟

از کش یا فنر می توان استفاده کرد.

لینک صفحه های مهم و مرتبط و پیشنهادی سایت 

صفحه کلاس اینترنتی ما ( مومکا ) در آپارات – ورود به صفحه

کتاب علوم تجربی ششم ابتدایی ( سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ ) – دانلود

صفحه مربوط به مطالب علوم تجربی ششم ابتدایی – ورود به صفحه

ورود به کلاس اینترنتی ما (مومکا) – ورود به صفحه

ثبت نام در کلاس اینترنتی ما (مومکا) – ورود به صفحه

مقالات مرتبط

نمونه گزارش پیشرفت تحصیلی توصیف عملکرد سامانه های سناد و سیدا دانش آموزان پایه ششم | متن تمامی درس ها | کلاس اینترنتی ما ( مومکا )

کلاس اینترنتی ما ( مومکا ) – متن نمونه گزارش پیشرفت تحصیلی توصیف عملکرد دانش آموزان پایه ششم ابتدایی در تمامی درس های این پایه…

3.8 26 votes
ارزش و کیفیت مطلب
66 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده تمام نظرات

خوب مرسی

ذذپپ

واقعا عالی بود من که خیلی دوست داشتم

سلام خیلی سایت خوبی است

عالی

خوب بود
راضی بودم

عالی بودی عالی من برم این سایت روبه دوستان معرفی کنم حرف نداری

سلام خیلی ممنون خسته نباشی

سلام ممنون خوب بودن
خیلی بهتر از سایت های دیگه توهین نیست اما واقعا دربعضی از سایت ها اصلا بررسی نمیکنن

66
0
دوست دارید عقاید خود را با دیگران به اشتراک بگذارید؟x
()
x